Arkihaaste verkkokauppiaalle!

blogi, logistiikka, paketti, posti, zombiedash -

Arkihaaste verkkokauppiaalle!

Oletko joskus miettinyt missä pakettisi viipyy? Tilaus tehty ja lähetysnumerolla ei vain tapahdu mitään tai siellä tapahtuu kummia?

Kerron teille esimerkin eräästä haasteesta, jonka me verkossa toimivat kauppiaat joskus valitettavasti kohtaamme:

Normaalitilanne: Kun tilaus saapuu kauppaan: PIM! Kauppias sen sieltä bongaa ja järjestyksessä tilauksia täyttelee. Te asiakkaat saatte lähetystunnuksen sähköpostiin ja tuote viedään mahdollisimman nopeasti kuljetukseen. Lähetysnumerolla tilausta voi helposti seurata ja noutaa sitten kätevästi ilmoitetusta toimipaikasta. Helppoa, eikö?

Ei. Aina.

Shit-hits-the-fan-tilanne: Tilaus saapuu kauppaan: PIM! Kauppias sen sieltä bongaa ja järjestyksessä tilauksia täyttelee. Te asiakkaat saatte lähetystunnuksen sähköpostiin ja tuote viedään mahdollisimman nopeasti kuljetukseen. Hyvä, tähän asti kaikki hyvin eikös vaan.

Mutta mutta, tilausta ei näykään seurantanumerolla? Alkaa Sherlock Holmes-tasoinen selvitystyö. Selviää että paketti on lähetetty jotenkin mystisesti meille takaisin. Jättöpaikasta parin kilometrin päässä olevaan meidän noutopisteeseen. Aha. No, sattuuhan sitä käsittelijöillekin. Kauppias hakee omasta postin noutopisteestään takaisin asiakkaan paketin ja tekee siihen uuden lähetystunnuksen, lähettää uuden lähetystunnuksen asiakkaalle ja juoksee ketkaravia jälleen postin pisteeseen, jotta toimitus ei enää viivästyisi. Valitsee varmuuden vuoksi toisen jättöpaikan lähetykseen, jotta virheiden mahdollisuus pienenee. No niin, nyt varmasti onnistuu.

Ei. Vieläkään.

Paketista alkaa tulla kyselyä, ei näy perillä ja jossain matkan varrella kohdepostinumero on jälleen muuttunut. Paketti on toiseen kertaan käännetty palautuspaketiksi, vaikka suosimme "logistiikkakumppanimme" omaa järjestelmää, joka ei voisi selkeämpi olla. Ei kun taas suurennuslasi käteen, mestarietsivän hattu päähän ja selvittämään - Paketti löytyy tällä kertaa osoitettuna meidän toisen toimipaikamme osoitteeseen. Paketti pysäytetään, toimipaikassa tehdään uudet kortit ja matka jatkuu takaisin päin asiakkaalle, toiseen kertaan. Joko nyt?

Ei. 

Kolmannen kerran jälkeen pakettiin vaihdetaan kuoria ja pusseja myöten uudet kortit, pussit, kaikki ja lähetetään suoraan asiakkaan kotiin - Nyt täytyy onnistua. Aikaa kulunut pari viikkoa.

Tämän tositarinan tarkoitus ei ole pelottaa verkossa ostoksia tekeviä asiakkaita, vaan kertoa rehellisesti mitä valitettavasti joskus tapahtuu, kun tilanne ei ole enää kauppiaan käsissä. Suurin osa paketeista menee perille kuten pitääkin, mutta joskus tapahtuu joitakin käsittämättömiä tapahtumaketjuja, jotka Murphyn lain mukaan kertautuvat usein sitten vielä samoille paketeille. Tässä myös syy siihen, miksi pienimmätkin tuotteet lähetetään aina seurattavana pakettina, ei kirjeenä, jota olisi mahdotonta jäljittää. Mikäli huomaat outoa käytöstä saamasi seurantatunnuksen kohdalla, ota viipymättä yhteyttä asiakaspalveluumme!  

Lupaamme kuitenkin että jokainen meiltä tilattu tuote saadaan perille - Tavalla tai toisella! 

Mikä on teidän näkökulma - Oletteko kohdanneet yleisesti ottaen paljon haasteita kun asioitte verkkoputiikeissa?

Aurinkoa viikkoon! :)

Salla / Zombie Dash verkkokauppa

 

 

 

 

 

 

 


3 kommenttia

  • Salla / Zombie Dash

    Moikka! Kiitos teille kommenteista! Ja ihanaa että olette olleet tyytyväisiä tuotteisiin! Ja Jenna myös kiitettävän kärsivällinen viimeisessä toimituksessa ;) Ihanaa kesää ja palaillaan taas! :)

  • Susanna

    Heip. Paketit on yleisesti ottaen tulleet hyvin, sekä ulkomailta että Suomesta. Ulkomailta tullut paketti seilaa Suomeen hurukyytiä, mutta täällä keeeessstttääää ja hurukyyti muuttuu etanan etenemäksi. Pariin otteeseen, kerta ulkomaan ja kerta kotimaan lähetys, tekivät koukeroita. Ulkomaan lähetys meinasi karata Suomen postiin tullessaan takaisin päin. Mutta kun seurasin ja olin välittömästi yhteydessä sekä firmaan että postiin niin se saatiin estettyä alkuunsa. Matkahuolto tykkäsi kertaalleen jemestaa pakettia mutta soitteluni vissiin alkoi ärsyttää heitä niin että etsivät 5pvän paikoillaan olon jälkeen paketin ja sain sen itselleni. T. Edelleen tyytyväinen nettitilaaja Sussu.

    P.S Edelleen tyytyväinen Dotty-pökien iloinen omistaja(mittailtiin puolin ja toisin että varmasti sopii)

  • Jenna

    Aina välillä vähä sattuu ja tapahtuu, eipä niillekkää mitään saa. Ja kaikesta huolimatta paketti tuli perille ja olihan housut nyt sen verran kivat, että täytynee tilata toisenlaiset vielä jossain kohtaa! :) Oikein mukavaa kesän jatkoa! :)

Jätä kommentti

Huomio että luemme kaikki kommentit ennen julkaisua, koska haluamme pitää blogimme asiallisena.